Jus Walit Ginseng - DNA Energy

Posted by admin


Ginseng Raja Herba


Pengenalan


Khasiat kesihatan Ginseng telah terbukti sejak dahulu lagi dan telah disahkan juga oleh kajian sains. Masyarakat Cina telah menggunakannya sejak 5000 tahun dahulu. Ia telah dicatatkan dalam rekod perubatan Sheng Nong Beng Cao Jing sebagai herba perubatan yang disanjug tinggi dan boleh dimakan secara berterusan dan tidak mempunyai kesan sampingan toksid.


Nama botanikal ginseng, Panaz Ginseng telah diberikan oleh seorang saintis Rusia pada 150 tahun yang lalu. Panax bermaksud 'panacea' iaitu penawar untuk semua jenis penyakit. Ginseng juga dikenali kerana khasiat penyuburnya di Yuan Qi iaitu tenaga penjana kehidupan, memulihkan limfa dan menguatkan fungsi paru-paru, menenangkan fikiran dan merangsang fungsi mental.


Selain itu, ginseng juga boleh memulihkan rasa lemah badan, melancarkan perkumuhan disamping menghilangkan dahaga. Beberapa tahun kebelakangan ini, kajian telah menunjukkan bahawa buah ginseng mempunyai khasiat kesihatan yang lebih daripada akarnya.


Keistimewaan Ginseng


Baru-baru ini buah Ginseng telah menarik perhatian ramai kerana ia didapati mempunyai 4 kali ganda lebih banyak saponin atau ginsenosides-fitokomia (kimia tumbuhan) di dalam ginseng berbanding dengan akar ginseng. Sekumpulan saponin memiliki tindakan merangsang (yang) manakal kumpulan lain mempunyai tindakan menstabilkan (yin).


Tindakan kedua-dua kumpulan saponin ini adalah diimbangi di dalam buah Ginseng, yang membantu menambah kesihatan badan. Oleh kerana tu, tidak dapat dinafikan kebanayakan khasiat Ginseng datangnya dari buah Ginseng. Ini ditunjukkan oleh analisa berikut yang dijalankan oleh Profesor Kawamura daripada Pusat Penyelidikan Farmakologi Tokyo.


Kajian telah membuktikan bahawa kandungan saponin dan khasiat yang lebih tinggi telah menyebabkan buah Ginseng lebih mujarab daripada akarnya. Ginseng dianggap sebagai Raja Herba, manakala buah Ginseng sebagai Raja Ginseng.


Sumber : Universiti Kebangsaan Malaysia




Khasiat Ginseng

  1. Memperlahankan proses penuaan pada kulit agar muda remaja.
  2. Meningkatkan pengeluaran sel darah merah.
  3. Meningkatkan stamina dan ketahanan.
  4. Mencegah terkencing semasa tidur.
  5. Memulihkan masalah jantung.
  6. Berkhasiat untuk menghindari penyakit kanser.
  7. Menghindari penyakit kencing manis.
  8. Mengatasi penyakit rematik.
  9. Mengatasi rasa tegang dan stres berlebihan.
  10. Meredakan situasi menopause.
  11. Melegakan keletihan dengan segera.
  12. Membuatkan sentiasa merasa cergas.
  13. Meningkatkan fungsi paru-paru.
  14. Penyembuhan penyakit 'dingin seks'.
  15. Mengaktifkan sel saraf.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 

Powered By Blogger Widgets